עלינו לדעת: הציפה היא השלב הראשון
והחשוב בהקניית מיומנות השחייה.
אם נדע לצוף- נדע לשחות.
החוכמה היא למצוא את נקודת האיזון. בחיי היום-יום כל אחד מחפש לעצמו את נקודת
האיזון.
למשל: איך להגיע להליכה הנוחה ביותר?
לשנות נעליים; לשנות את נתיב ההליכה;
לחפש סביבה ידידותית יותר וכו'. למה חשובה נק' האיזון?
החיים מזמנים שינויים כל הזמן: משמינים,
מרזים, רגל נפצעת, אצבע יד נשרטת, מחלה פנימית,
צריך לשנות את האיזון בגוף, כדי להמשיך
לתרגל כרגיל.
מה עלי לעשות אם נחתכתי ביד העיקרית
שלי?
להכין את יד שמאל ליתר תפקוד, גם אם
יותר איטי ופחות אפקטיבי. אם הגוף במצב פעיל, יתמודד עם השינוי, ויגיב בכאבי
שרירים לא פעילים, שילכו ויפחתו. מנטלית ההתנהלות תהיה יותר איטית ופחות מפוקסת,
ותיטיב עם הגוף, כי תשפר את תפקוד הצד ה"חלש".
לימודי שחייה מתחילים ביישום הציפה במים.
עקרונות הציפה
א.הגדלת שטח הפנים של הגוף
ככל שמגדילים שטח ציפה- המשקל הסגולי
יורד-ציפה קלה וממושכת יותר.
כלומר:
אם המשקל הסגולי מתחלק על פני שטח גדול יותר,
נקבל ציפה טובה וקלה יותר.
ב.הרחבת בית החזה:
אם ניקח הרבה אוויר,ונשכב על הבטן עם
ראש בתוך המים, מבלי לשחרר את האוויר, נרגיש שהגוף צף כמו בלון. נתרגל את הציפה בכמה
צורות נשימה:
• 1. לקחת מכסימום אוויר ולהכניס ראש למים;
• 2. כנ"ל, אך לצוף במצב הזה.
• 3. לקחת אויר, ולהוציא את
כולו,ולהכניס את הראש למים.
• 4. כנ"ל, אך לצוף במצב הזה.
• 5. לקחת אויר, להכניס את הראש
למים, ולשחרר בועות לאט.
• 6. כנ"ל, אך לצוף.
• 7. לקחת אוויר,להכניס ראש למים, ולשחרר בועות בבת אחת;
• 8. כנ"ל, אך לצוף במצב הזה.
נגיע למסקנה, שמילוי הריאות כמו בלון הוא הנכון
ביותר, לטובת הציפה.
לפיכך יש לחזק שרירים ולהאריכם כדי
להגדיל נפח ריאות ושפר תפקודן.
תרגול מעשי במים:
להתחלק לזוגות; אחד סוחב את השני.
• ·
בפעם הראשונה הנסחב עוזר לסחוב אותו ע"י כיווץ
שרירים + תחושת מים בשכיבה על הגב, והרחבת בית חזה;
• ·
בפעם השנייה הגוף "טובע", ואינו עוזר.
במצב השני הגוף כבד, ומאוד מקשה על
ה"סוחב".(סחיבת טובע).
ג. ראש במים-משקולת.
• ·
הנשימה במים קרויה נשימה אקטיבית.
ביבשה אנו נושפים ושואפים.
השאיפה אקטיבית והנשיפה פאסיבית.
במים גם השאיפה וגם הנשיפה אקטיביים.
מכאן שמנגנון הנשימה מתחזק כל הזמן בעת
השחייה, רק אם הראש במים.
• ·
הנשימה במים היא דרך לאבחן את המטופל. דרך הוצאת הבועות
נדע מה מצבו המנטלי של המטופל, ומה מצבו הפיזי בתחום הכושר הגופני.
המשך תירגול:
- נוביל את התלמיד עם ראש במים, ואם הוצאת הבועות תהיה
אימפולסיבית (הרבה בועות בבת אחת תוך סיום מהיר של האוויר), נדע שיש מצוקה. ייתכן
שהוא לחוץ, עייף, פוחד וכו'.
- אם רואים הוצאת אוויר רק בצד אחד,
נסיק שאחד הנחירים סתום.
יש לתת לתלמיד תרגילים מיוחדים, שינחו אותו
ללחוץ במים על הנחיר הבריא, ולנשוף בנחיר הסתום.
אם הוצאת הבועות תהיה איטית, ומחולקת על פני כל המרחק,
נדע שהתלמיד בטוח, רענן, שולט במיומנות, וכשר להמשך הלימוד.
בבריכה אפשר להשתמש במקל, ולהוביל עד 4 תלמידים בו זמנית.
יש לבקש מהם להוציא בועות בכל אחד מהמצבים, כדי לחוות את מצבם של התלמידים.
גבי טפרברג, מנכ"ל גלגל הצלה, המרכז ללימודי שחייה, הידרותרפיה טלפון: 09-7679623 09-7664529 פקס: 09-7668475 אתר: הידרותרפיה